Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

lauantai 23. heinäkuuta 2016

Suonissani virtaa jälleen veri vuolas kulkurin...

..vuolaana virtaa ja niin sakeana saa. Niin laulaa Viikate ja se teksti on pyörinyt mun päässä monesti tällä lomalla. Sydämeni säkenöi kulkemaan. Loma itsessään on ollut juuri sitä, mitä sen mun mielestäni kuuluu ollakin. Viimeisenä työpäivänä mä sain pöydän tyhjäksi. Kaikki jäi siistiksi ja on rentouttavaa tietää, ettei odottamassa ole joku tappava kaaos. Lisäksi mulla on odottamassa selkeä lista siitä, mistä mun pitää sitten loman jälkeen taas aloittaa. Näin työkeskeisen ihmisen ois vaikea olla miettimättä lomalla työasioita, jos jokin siellä olisi ihan vaiheessa tai ei olisi selkeää tietoa siitä, mihin palaa.

Yks aika yllättävä stressinpoistaja on ollut se, että ennen lomaa järjestin työsähköpostin kääntymään mun omaan puhelimeen. Se olis saattanut osoittautua virheeksi, mutta ehei, päinvastoin. Posti synkronoituu kerran vuorokaudessa, mä tsekkaan mitä on tullut, poistan turhat ja käännän akuutit eteenpäin. Se vie mun päivästä kaksi minuuttia ja nyt mun ei tarvitse miettiä, tuleekohan sinne jotain, mikä vaatisi välitöntä reagointia. Moni ei ehkä miettisi muutenkaan, mutta niin kuin sanottu, työ on iso osa mua ja mä nyt vaan funtsisin tällaista. Mun ei myöskään tarvitse käyttää ekaa duunipäivää loman jälkeen sähköpostin ruokkoamiseen, se on valmiiksi siisti. 

Mulla ei ollut aavistustakaan loman alkaessa, mitä tulee tapahtumaan tai mitä me tullaan tekemään, mä vaan luotin siihen että homma etenee niin kuin pitää ja näinhän on käynyt, kuten aiemmin olen kirjoittanutkin. Extempore pakkasimme auton ja starttasimme taas yhdelle niistä reissuista, joilta on parhaat aikuisiän kesämuistot tähänkin asti jääneet. Kun suljin duunipaikan oven pari viikkoa sitten, mä en oikeastaan ees uskonut, että johonkin lähdetään, en tiedä miksi, mutta se tuntui jotenkin mahdottomalta. Näin on joo! Täällä ollaan eikä tää nyt niin hirveen mahdottomalta vaikuta.

Mulle on tosi tärkeetä päästä välillä pois. En oikein tiedä mistä, ei se oo työ tai koti tai arki tai mikään muukaan yksittäinen, pitää vaan lähteä. Tämä on mulle vapautta. Mä voin tehdä mitä vaan ja mennä, minne sattuu huvittamaan. Mä olen aina rakastanut lähtemistä. Paluun kanssa onkin sitten ollut nihkeempää. Mutta se poistuminen on jotenkin myös poistumista itsestään ja ajatuksistaan vähän niin kuin eri elämä. Kaksoiselämä, Juicen sanoin. Tää on verrattavissa mun juoksemiseenikin, vähän vaan pidemmässä mittakaavassa. Mä olen karkumatkalla. Mä olen niiiiiiin lomalla!

"Takaa tumman horisontin kutsu jälleen kumuaa,
kuulaana kaikuu, kuulas korvissani soi
Mustana kuin on kevään jälkeen Kaakonmaa
tai kuinka noki alla tulen kapinoi
Seassa savupaaden yhtä ikävöi,
yhtä vain tahtoo ja yhtä haluaa
Niin kuin vain synkät kädet pääni ympäröi, tahtoo sydämeni viedä mukanaan."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...