Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

maanantai 16. heinäkuuta 2012

Elämä on laatuaikaa, yhdessä erillisinä

Harmittaa ihan naamattomasti, kun mun edellinen postaus on kadonnut johonkin bittiavaruuteen tuosta vaan. Siinä kun oli itsellekin yhtä ja toista ajateltavaa, johon olisi ollut kiva palata.

Lyhennetysti: Pohdin sitä, että elämä on jo pitkään ollut melkoisessa muutoksessa ja nyt musta tuntuu, että muutos alkaa pysähtyä ja mun on aika ottaa vastuu ja suurempi rooli sen ylläpitämisessä, etteivät hyvät hedelmät pääse pilaantumaan.

Vaan nyt on tällä akalla loma ja on aika nauttia Suomen suvesta, oli sää sitten ihan mitä vaan. Edessä on valtavasti nähtävää ja koettavaa. Ja sitten tietysti ihan vaan sitä olemista ja ilon irti ottamista ihan jokaisesta pienestä hetkestä. Ehkä pieni tehokurssi auttaa ylläpitämään sitä taitoa entistä paremmin myös sitten loman jälkeen.

Viimekesänä tehty reissu on jäänyt elämään hyvin voimaannuttavana kokemuksena ihan tänne saakka ja jos tästä kesälomareissusta onnistun saamaan yhtä paljon energiaa, mulla ei ole hädän päivää jatkossakaan. Aion nauttia täysin siemauksin kaikesta, etenkin lapsen kanssa olemisesta. Normaaliarjessa on välillä niin kiirettä, että yhteinen touhuaminen tuppaa rajoittumaan läksyjen tekemiseen yhdessä. Onneksi oon ylläpitänyt edelleenkin tapaa lukea mukelolle iltaisin. Se korvaa valtavan paljon sitä kaikkea kiirettä, mikä tällaisessa yh-taloudessa usein vallitsee.

Mä inhoan lasten kanssa vietettyä "laatuaikaa". Mun mielestä ihan kaikki aika on sitä laatuaikaa. Laatuaikaan riittää se, että on läsnä. Ei se terkoita sitä, että mun pitäisi maata lastenhuoneen lattialla jatkuvasti jälkikasvua viihdyttämässä. Korjatkaa, jos olen ihan hirveän väärässä mielestänne, jos olen ihan monsteriäiti aatoksineni. Näin mä vaan sen ajattelen. Uskon myös onnistuneeni, koska luottamus mun ja muksun välillä on kasvanut melkoisen suuriin mittoihin, meillä voidaan puhua, puhutaankin ihan kaikesta. Jos mä pystyn säilyttämään tuosta luottamuksesta edes pienen murusen, kun mukelo on murrosiässä, helpottanee se asioita paljon. Mikään helppo murkkuikähän meillä tuskin on luvassa, sikäli kun muistelen omaani ja yhtään tuota lasta tunnen. Vaan ilolla otan senkin haasteen vastaan.

Kuin minä ja lapseni; omat kukinnot, mutta silti lähekkäin, yhdessä.

Olen tainnut ihan tosissani oppia nauttimaan äitiydestä vuosien myötä. On pakko myöntää, etten millään tavoin ollut parhaimmillani taaperoikäisen äitinä. Onneksi oma muksu oppi hyvin aikaisin puhumaan. Kommunikoinnin mahdollisuus on helpottanut tosi paljon, josko se on kyllä tuonut tullessaan kaikki mahdolliset nolot tilanteetkin.

Me ollaan aika loistotiimi. (Vaikkakin tiimin toiselle jäsenelle pitää aika ajoin päivittäin muistuttaa, että toistaiseksi tiimimme iäkkäämmällä jäsenellä on vetovastuu.) Taidan olla onnellinen. :)

1 kommentti:

  1. Oon ihan samaa mieltä tosta laatuajasta, kuka on ees keksiny sellasen..inhoan koko sanaa puhumattakaan sisällöstä

    VastaaPoista

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...