Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

torstai 17. toukokuuta 2012

Lost in Helsinki

Käväisinpä pääkaupungissa. Se on yksi mun lempparikaupunkeja. Siellä on aina jotain tarjontaa (kulttuurillista, ei lihallista) riippumatta siitä, minkälainen päivä sitä just saattuu olemaan menossa. Mä pidän siitä, että mä voin kadota johonkin kaupunkiin niin, että kukaan ei tunne mua, itseasiassa, ketään ei edes kiinnosta, kukaan tuskin kiinnittää mitään huomiota. Ja jos mä haluan seuraa, sitäkin on yleensä puhelinsoiton päässä, sattuuhan tuolla seudulla asumaan tuttuja ihan riittämiin. Mut vähintään Helsingin kokoinen paikka vaaditaan siihen, että mä nautin anonymiteetistani ja pystyn olemaan kukan tahansa ja samalla en kukaan. Se on hetkellisesti hyvin tervehdyttävää. Poistumista ken ties, jopa itsestä.

Mä olen aina pitänyt lähtemisestä ja poissaolemisesta. Palaaminen ei ole mun juttuni. Usein puhutaankin lähdön tunnelmasta, harvoinpa olen kuullut paluun tunnelmasta. Paluun tunnelma on vaan paskaa. Kaikki koettu on siinä ihan kiinni sussa vielä, mitään ei voi eritellä, mitään koettua ei voi ajatella vielä kädenmitan päästä, niin että näkyisi hieman selkeämmin näin henkisen ikänäön vaivaamallekin sielulle. Kotona odottaa kamojen purkamista ja pyykkihelvettiä. Että siinäpä teille sitä paluun tunnelmaa sitten. Liekö mikään valtaisa ihme, ettei termi ole päässyt kulumaan puhki.

Keskiviikkoisen koulutuksen jälkeen kuljeskelin keskustassa omaan päähäni uppoutuneena, viihdynhän päässäni vähintään yhtä hyvin kuin Mannerheimintien kirjavassa vilinässä. Oikeastaan mun ajatusmaailma on vähän kuin Mannerheimintie ja just siksi siellä on musta hyvin kotoisaa ja turvallista. Erinäköisiä, -kokoisia, -värisiä ihmisiä juosten ja kävellen, autoja, raitiovaunuja, fillareita, mopoja, sinne tänne, viuh ja vauh, ihan kuin ajatukset mun päässäni. Silti mikään ei ole sekasortoa, vaan kaikki kuuluu justiinsa siihen, missä justiin sillä hetkellä on. Sitä on erityyppisen ihmisen mahdollista käsittää. Kyllä mä sitten rauhotuinkin. Nautiskelin koulutuksen jälkeen olusen terassilla mukavassa seurassa ja nautin vaan olostani. Semmoinen Helsinki mulle on.



Yhtä asiaa mä en vaan siellä opi ja käsitä. Se on se liikenne. Sinne mä en vaan sovi, en navigaattorilla enkä ilman. Mä etsin esimerkiksi Varustelekaa (mainostettakoon, ostin vihdoin ikioman peltipaidan enkä aio riisua sitä yltäni enää koskaan!) ja mun navi vaan paasasi, että jätä liikenneympyrä siitä ja siitä liittymästä. Ja mä kun en jumalauta nähnyt mitään ympyrää. Kyllä mä sen sitten lopulta löysin, tai hahmotin, siinä se ympyrä oli ollut koko ajan, mutta ei mun pieneen pikkukaupunkilaiseen päähäni voinut mahtua edes olettamus siitä, että missään päin maailmaa voi olla semmonen liikenneympyrä, että sen keskellä kasvaa joku vitun metsä. Meillä päin liikenneympyrän keskellä on esim. sievä orvokki-istutus. Ja trust me, I should know, mä asun liikenneympyröiden luvatussa maassa. Muutenkin kuin päässäni.

4 kommenttia:

  1. mulla on jotenki sellanen fiilis, että tiedän mistä ympyrästä puhut...

    Nimim. taisin itekkin kiertää sen joskus pari-kolme kertaa XD

    VastaaPoista
  2. Sitä et kuitenkaan tainnut tietää, että Pitäjänmäen liikenneympyrän keskellä asuu joukko parroittuneita ja metsäläisiksi muuttuneita, ympyrään eksyneitä autoilijoita.

    Paikalliset kuulemma metsikköön toisinaan camping-paketin tai piimäpurkin heittävät, etteivät sentään vandaalilaisiksi kannibaaleiksi kehittyisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih! En tiennyt. Vähänkö siistiä! Nyt mä tiedän, mihin mä lähden kesällä elämystelttailemaan.
      Voi että, mitähän mä veisin sinne tuliaisiksi?

      Mä voisin kaapata siellä vallan ja perustaa oman LOST-yhdyskunnan (Liikenneympyrät Ovat Saatanan Tekosia). Sit musta tulis niiden kuningatar. Kuningatar Julien. Mä tahtoo veivaa, veivaa! Ihan mieletön kesäsiirtola!

      Poista
    2. Liikenneympyrään haaksirikkoutuneesta miehestä on tehty hieno dokumentti.

      Poista

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...