Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

keskiviikko 17. maaliskuuta 2010

When it snows, ain't it thrilling, though your nose gets a chilling

Mun talven selätys-missioni lähestyy loppukoettaan. Minähän päätin, että koska pimeän, lumen ja kylmyyden vihaaminen syöksee minut joka talvi yhä syvemmälle synkkyyteen, pitää asialle tehdä jotain. Ja mähän tein. Aktiivisesti muutin ajatteluani ja altistin itseäni noille inhottavuuksille. Ja nyt, kuukausien päästä ne ovatkin ihan kivoja juttuja. On kivaa, ettei ollut loskaa, on kivaa, että oli paljon lunta, on kivaa, että oli niin kaunista, on kivaa, ettei teitä suolattu, on kivaa, kun ei palelekaan, kun oppii pukeutumaan ja vaikka mitä.

Loppukoe alkaa perjantaiaamuna Rovajärvellä Nasta-harjoituksen muodossa. Torstai-iltana hyppään junaan ja sunnuntai-iltana lähden takaisin kotiin. Väliajan vietän hyvinkin lumisessa ja talvisessa maastossa itseäni totaalisesti talvelle siedättäen. Yöt menevät teltassa. Puhuin tänään puhelimessa harjoituksen johtajan kanssa, on kuulemma luvattu 20-30 astetta pakkasta. Nastaa! Nyt kahtotaan kuka on kekä! Talviko? Vai minä?

Kyllä tämä muutenkin on mulle tärkeä reissu. Yksi syy on se, että mä teen jotain, mitä haluan, ihan vaan itselleni. Mä en tunne ketään sinne lähtijää. Mä ajattelin, että varmaankin sitten tunnen, kun palaan. Se olisi jopa toivottavaa, talven sietämisen lisäksi juuri ihmisiin tutustuminen olisi toivottavin saalis. Mä en ole tätä juttua kovin paljon kenellekään edes toitottanut ennen tätä. Keltään en myöskään kysynyt, että pitäisikö lähteä, kaiken hoidin valmiiksi ja sitten vaan ilmoitin, että moro, katsotteko juniorin perään. Sillä oli mulle suuri henkinen merkitys tässä mun omassa kasvuprosessissa. Tämä oli tietysti vaan yksi juttu muiden joukossa, joka näytti mulle, että mä en ole riippuvainen mun ympäristöni mielipiteistä enää.

Onhan sitten vielä näitä muita asioita. Tällainen maanpuolustustoiminta on lähellä mun sydäntäni ja merkitsee mulle itselleni paljon. Nämä ovat niitä juttuja, joita mä olen aina halunnut tehdä ja nyt kukaan ei enää kiellä tai muuten estä mua. Tähän reissuun liittyy niin paljon ajatuksia ja fiiliksiä, että en mä voi sitä edes eritellä. Tämä on vaan mun juttuni nyt.

Antakaa ihmeessä vihjeitä lämpimänä pysymiseen ja muutenkin, otan niitä ilolla vastaan, sillä samalla ilolla, jolla lähden tähän reissuun. Mutta hyvä se vaan on, että tulee kunnolla kylmä, talvesta ja kylmästä mä sinne lähdenkin mittaa ottamaan. Keinolla millä hyvällä kaivan esiin asioita, joista saan iloa ja nautintoa tuolla.

Ensi talven missio onkin sitten avantoon opettelu. (Mä niin vihaan kylmää vettä!) Tähän mä sainkin jo eräältä tutulta hyviä vinkkejä. Paljon jäi vielä kysyttävääkin, mutta palaan siihen avanto-asiaan, jahka mä pääsen tältä reissulta eka kotio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...