Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

tiistai 20. joulukuuta 2011

Turheilija se ei tervettä päivää nää

Tänään ymmärsin vihdoin, miksi olen aina ollut niin kovin huono kaikessa kilpaurheilussa. Tai oikeastaan olen ihan surkea kaikessa muussakin urheilussa, mutta oivalsin, miksi minusta ei koskaan  tullut eikä voisi tulla juuri kilpaurheilijaa. Se on luonnon valintaa. Minulle hyvin tyypilliseen tapaan ajatuskulku oli pitkä, raskas ja mutkikas, mutta jospa koitan sen hieman typistäen tässä kanssanne jakaa.

Parisen viikkoa sitten mä sairastuin tulirokkoon. (Joo, mä en ikinä voi sairastua mihinkään normaaliin.) Kauheessa kuumeessa ainoa kohta, jota kropassa jaksoi vähän liikutella oli silmämunat. Niinpä mä sijoitin läppärin mahani päälle ja aloin katsella itsenäisyyspäivän ajan teemaan sopivia tuotoksia. Liikutuksesta sitten itkeä tihrustelin läpi Tuntemattomat, Talvisodat, sen kaikkein surrealistisimman sotaelokuvankin, Dali - Ihantalan ja ties mitä muuta. Viimeisenä mä katsoin taas kerran sarjat Kun taivas repeää ja Taivas sini-valkoinen. Ja sitten se tapahtui: jälkimmäisenä mainitun sarjan viimeisessä jaksossa, kaikkien koettelemusten jälkeen vuonna 1952 tämä niin tutuksi käynyt ihmisryhmä todisti Helsingin olympialaisissa, miten Sylvi Saimo meloi kultaa. Siellä ne katsomossa siitten lauloivat Maammelaulua patrioottisella paatoksella. Ja minä, varsinainen raakulaukku, ulisin kuin susi kuutamolla "kun tää on vaan niin hieno kohta ja niisk, tyrsk ja uikutiuik".

Että semmonen minä olen. Nyt, ihan ajatusleikin omaisesti, sijoittakaapa minut sinne Saimon paikalle. Mitä siitä tulisi? Ei mitään. Tyrskisin siellä räkäisenä, kuin suoraan Turkan opista tullut enkä saisi sanaakaan lauletuksi roinaamiseltani. Silmät menis ihan sokeiksi itkusta ja lopuksi mä keikahtaisin sieltä jakkaralta päistikkaa alas kuin joku Lillerilalleri konsanaan. Ja sitten seuraavat kisat oliskin paralympialaisissa.

Siksi musta ei ole tullut hyvää urheilijaa. Mä olen saanut niin voimakkaan isänmaallisuusgeenin, että kehoni suojelee minua loukkaantumiselta, ehkäpä jopa niskojen taittamiselta. Työtoverini sanoin: Darwinismi on puhunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...