Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Sano se sävelin, ja minulle sanakuorrutteella, kiitos!

Mua kävi tänään ärsyttämään, kun ihmiset jaksaa nähdä vaivaa mun musiikkimausta. Helvetti! Joo, on totta että mä saatan kuunnella melkein mitä tahansa, mut eikö voi oikeesti tajuta, että se ei automaattisesti kerro paskasta musiikkimausta tai peräti täydellisestä musiikillisesta vajaaälyisyydestä. Kaikken on syynsä.

Vaikka mä olen harrastanut musiikkia jossain muodossa aina läpi elämäni, pelkkä musiikki ei vaan ole useinkaan mulle se tärkein. Mä olen vielä enemmän verbaalinen ihminen. Musiikki on juu taidetta ja varmaan maalaa monenlaisia mielenmaisemia yhdelle ja toiselle, mutta mun mielenmaisemat ja tunne-elämykset muodostuvat paljon voimakkaammin lyriikoista, siitä mitä sanotaan ja ennen kaikkea siitä, miten joku asia puetaan sanoihin.

Mä pidän siitä että joku muu sanoo välillä sen, miltä musta itsestä tuntuu ja se joku vieläpä sitten kaupan päällisiksi verhoaa ne sanat musiikin kuorrutteella. Mulle riittää, että joku sanoo jotakin, mihin mä saatan samaistua, vaoin keskittyä näin tunteeseen ja ajatukseen analysoimatta sitä juuri itse sillä hetkellä puhki.  Sitäpaitsi mä pidän siitä, että lyriikoita voi tulkita monin eri tavoin, musta on kiva miettiä sanojen symboliikkaa, sitä, mitä jonkun tekstin takan todella saattaa kaikessa monimutkaisuudessaan tai yksinkertaisuudessaan seistä.

Aina sanoitusten ei tarvitse olla edes kovin voimakkaita tunteita herättäviä ollakseen hyviä. Mä ihailen suuresti myös sanoilla taituroijia. Vaikka ulkomaisetkin sanoitukset purevat, pidän erityisesti kikkailusta kotimaisella. Miettikääpä vaikka Juicea. Siinä yksi herra, joka taisi ja oivalsi suomenkielen kiemurat ja leikki sanoilla miten halusi. Kuunnelkaapa esimerkikis nämä sanat.



Kappale on tuommoista lastenlaulutasoa ja eivätkä sanatkaan herätä suuria tunne-elämyksiä, mutta kelatkaa, että joku leikki äidinkielellämme tällä tavalla. Minä ihailen tätäkin lajia. Ja saan ihailla, tätä ja montaa muuta lajia ilman että joku besserwisser tulee sanomaan musiikillista korvaani kuuroksi. Mä elän ja koen tunteella, minuun ei vedota pelkällä tekniikalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...