Joka aamu ristiriitaisuuteen saakka monipuolinen ihminen katsoo peiliin ja kysyy: "Huomenta! Kuka minä tänään olen?" Ilta on aamua viisaampi ja vain se voi näyttää, onko minäni vajonnut syviin mietintöihin rauhallisuuden maininkeihin, uponnut epätoivon syviin syövereihin vaiko noussut hurrikaanin kaltaisen vitutuksen huipulle. Oli miten oli, elämä on vaihtelevaa, elämä on ironista ja sen helmapellit ovat sarkasminkukkien koristamat. Lempiväreinä huumorinmusta, kurkkusalaatinvihreä, onnellisuudenpinkki ja mystikonvioletti. Intohimoina metsät, maanpuolustus ja tarve kasvaa, koroilla ja ilman.

torstai 20. tammikuuta 2011

Tilaisin yhden tukkupakkauksen kielihirviöitä, kiitos!

Varoitus: sisältää saivartelua.

Mulla sitten niiiiiiin paloi hihat tänään. Näköjään on täysin mahdotonta tilata toimistotarvike tukusta mitään ilman parivuotisen toimistotarviketukkuvastaavalinjan suorittamista. Voi ristus! Mitään ei ensinnäkään löydä, koska tuotteet on nimetty mitä hirveimmillä tavoilla. Joko kieliopillisesti ruokottomasti, epäloogisesti tai muuten vaan täysin päin persettä. Hakemisto luonnollisesti toimii niin, että virheellisesti nimettyä tuotetta ei ensinkään löydy, ei vaikka kuinka kiroilisi ja hakkaisi päätään näppikseen.

Ensin pisti silmään muutama yhdyssanahirviö. Miltä kuulostaa isoikkunakuori, kaarevaläppäkuori tai vaikkapa käsikiristekalvo? Entäpä sisäisen postinkansio? Öyäh, rumaa mun korvaani. Toiseksi mä hain teippimerkkejä. Tiedoksenne: ne eivät ole merkkejä, ne ovat merkkaajia. Jotain järkeä? Mun mielestä se merkkaaja on se, joka niillä merkeillä jotain merkkaa. Tai kokoojakansio, mitä se kokoaa? Sukat mun olohuoneen lattialta? Aakkostaako se ne myös?

Muitakin virheellistä informaatiota antavia tuotenimikkeitä tuli vastaan kuten toimistolävistäjä. Mitä sillä tehdään? Lävistetään toimistoja? Enemmänkin se kuulostaa minusta jonkin konttorirakennuksen piirustusten arkkitehtuuriselta termiltä. Tai paristonitoja ja metallinitoja. Niillä oletettavasti nidotaan paristoja tai metallia.

Jos mä tarvitsen niittejä, mä etsin niittejä, en mitään helvetin nitomanastoja. Mä en suuressa pyhässä tyhmyydessäni myöskään ymmärrä etsiä pyyhemuoveja, kun ne tähän asti on olleet mun elämässäni pyyhekumeja, kumilenkkejä mä myös etsin, tarjolla oli vain kumirenkaita. Tai sormenkostutin? Tähän asti mä olen kyllä kostuttanut kyseisenlaisen tyynyn avulla postimerkkejä ja -kuoria, en sormeani. Eipä tullut ekana mieleen etsiä sormenkostutinta. Miksei voi käyttää termejä, joiden tiedetään vakiintuneen valtaväestön suuhun? Miksi pitää olla niin helvetin fiini? Mitä fiiniä on ylipäänsä konttoritarvikkeissa? Ihmeellistä verbaalihifistelyä.

Lopulta onnistuin löytämään nimikkeitä, joista mulla ei ole halvatun hajua, mitä/millaisia ne ovat. Mikä on esijärjestin? Nimestä voi päätellä mihin se viittaa, eli jotakin tapahtumaa ennakoivaan lajitteluun, mutta mä en millään keksi, mihin mä voisin moista tarvita. Minkähän näköinen voisi olla niputusliuska? Never heard. Korjauslaite? Hiton kätevää, korjannee mitä tahansa? MINKÄ korjauslaite?!? Kongressineula? Woot? Pikahakutasku? Ahaa. Jousiharppi? Ymmärrän että harppi, mutta minkälainen. Joku, millä voi tehdä kepposia ja ampua opettajaa pikku-nuolilla perseeseen, kuin puberteetti-ikäinen Robin Hood konsanaan? Raapeveitsi? Mulle tulee mieleen vain lapsuuden, nyttemmin jo pannan julistetuista Musta-Pekka -korteista muurari Raape perheineen.

Okei, yksi tarvitsi silppurin. Mä olin varma, että tämä ei voi olla kovin haastavaa. Vaan niinpä oli haastavaa, juu. Ei ole silppuria heillä tarjolla, on vain tuhooja. Vittu, miten ei tullut ekana mieleeni. Vaan nyt mä aloin päästä jyvälle tästä kieroudesta. Etsin kynäpidikettä ja - telinettä. Mutta ei, ne ennakoivat mun ajatukseni, se olikin hyvin juntisti vain purkki. No, serv(i)ettien tilaaminen ei voisi olla enää hankalaa. Vaan hahaa, minäpä hainkin ovelasti lautasliinoja. Paskat. Ei tuloksia. Olisi sentään pitänyt ymmärtää hakea kahvi- tai lounasliinoja. Siinä kohtaa mä kutsuin jo monia suomalaisia muinaisjumalia avukseni. Mutta loppusuoralla oltiin. Enää kahvimukeja. Vaan eipä ollut kahvimukeja, nii! Mutta olipa kuumajuomapikareita. Ei saatana! Oli toki myös kylmäjuomapikareita ja muovipikareita. Viimeksi mainitun seuralaiseksi oli vielä tarjolla muovilaseja. Siis mitä vittua? Mikä termi se semmoinen on? Muovimuki, -pikari tai vaikka -kippa, piru vie, mutta muovilasi. Kas kun ei lastulevypelti tai lasikuituteräs.

Tämän kaiken vuoksi mä olin tänään puolitoista tuntia ylitöissä. Pienet sille! Zum wohl! To life, to life, l'chai-im!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia?

Aiheista ja niiden vierestä

adhd ahdistus aistit ajankohtaista ajattelu ajatukset aliluonnollista alkoholi assosiaatiot autoilu awards carpe diem cfs deittailu eläimet elämyksiä En tajua energia epävarmuus eristäytyminen esipolvet fb geokätköily go with the flow harrastukset havainnointi henkisyys herkkyys hetkessä eläminen hetkiä hiljentyminen historia hymy häpeä ihmeitä ihmissuhteet ikä ilmiöt isänmaa itsetunto johdatuksia joka naisen niksikirja juniorin parhaat palat juokseminen juuret jännittäminen kaamosmasennus kaipaus kaipuu maaseudulle kehittyminen kengät kieli kiitollisuus kilpirauhanen kirjat kiusaaminen kohtaamisia kohti uutta kokkauksia kotijuttuja koulumuistoja kulttuuri kuppi nurin kuvat kysymyksiä lainatut lapsuusmuistot ldn lihakset loma lumi luonnollista luonnossa luontoemo luottamus lyriikat maalla materia matkailu meditointi menneitä metsänantimet metsässä mieliala miellyttäminen mietinpä vaan migreeni mpk muistoja mukelon kanssa musiikki musta huumori muutos mökillä naamio naisten valmiusliitto neuroosi niitä näitä note to self nukkuminen nähtävyyksiä onni opiskelu palstaviljely parisuhde parsimuksia pieniä ihmeitä pukeutuminen puut päivänpaistattelua raha rakkaus ravinto reissuja retkeilykamppeet runot ruoka sairastelu saivartelu sanat sarkasmi saunominen sinkkuelämää sisustaminen sitaatit sota suku sählinkejä säilöntä tapaturmia teini telttailu tilannekomiikka trangia tunteita tuotearviot työelämä ulkonäkö unettomuus uupumus vahvuus vanhemmuus vapaaehtoinen maanpuolustus vastuu vianmääritystä videot viljelypalsta vuodenajat vuodenkierto värit väsymys WTF yksinäisyys yliluonnollista ympäri Suomea ystäviä yöelämä äly ärsyttää
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...